Anda Kamman is moeder van drie jongvolwassenen en werkt sinds 2019 via TMI op de Meldkamer Ambulance als verpleegkundig meldkamercentralist. Een onzichtbare, maar cruciale functie die ze nog steeds erg leuk en uitdagend vindt.

"Meldkamer ambulance, wat is het adres van het noodgeval?"

De Meldkamer Ambulance (MKA) speelt een centrale rol in het proces ambulancezorg. De MKA stelt vast of ambulancezorg noodzakelijk of gewenst is en met welke urgentie. Vervolgens zorgt de meldkamercentralist ervoor dat de juiste (ambulance)zorg op het juiste moment en op de juiste plaats wordt ingezet. Eventueel geeft de centralist in de meldkamer de melder instructies hoe te handelen tijdens het wachten op de ambulance. Tot slot ondersteunt de meldkamercentralist het ambulanceteam onderweg en ter plaatse. Jaarlijks krijgt de meldkamer ambulance één miljoen meldingen binnen, waarvan 67% van de ambulanceritten spoedeisend zijn. In dit interview vertelt Anda over haar beroep als verpleegkundig centralist meldkamer in de ambulancezorg en hoe haar werkdagen eruit zien.

Van kinder IC-verpleegkundige naar Meldkamercentralist

“Dat ik hier terecht ben gekomen is eigenlijk heel toevallig. Ik werkte in het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis op de Kinder Intensive Care. Daar had ik het idee dat op de meldkamer ambulance een persoon achter een computerscherm wat dingen zat in te voeren en dan kwam er op een gegeven moment wel een ambulance. Een relaxt en soort van saai baantje in een saai kamertje. Hoe anders de realiteit is, bleek later pas!

Ik wilde niet per se weg van de Kinder Intensive Care, het is een prachtige plek om te werken. Ik had echter zelf toen jonge kinderen en vroeg me geregeld af of kinderen nog wel gezond volwassen konden worden. Daarbij was ik ook wel nieuwsgierig of er nog werk voor mij zou zijn buiten het ziekenhuis. Maar als je op zo’n specialistische afdeling werkt en je wilt verder, wat zijn dan je opties?

Toen was daar opeens een artikel van een verpleegkundig centralist op een meldkamer, wat me aan het denken zette en vlak daarna las ik dat er een vacature was op de meldkamer in Utrecht. Kortom, voor ik het goed en wel wist was ik aangenomen. Ik weet nog goed dat ik daarna op de meldkamer van de ambulance ging kijken en mij zwaar geïmponeerd voelde. Ik had nog nooit zóveel computerschermen bij elkaar gezien! Gelukkig toch maar de sprong gewaagd en zeker geen spijt gehad. Al heb ik wel vreselijk moeten wennen aan de andere manier van patiëntenzorg en ook wel het werken in de ambulancezorg.”

Anda op de meldkamer

 

 

 

“Meldkamercentralist, onzichtbaar maar onmisbaar!”

Continu blijven schakelen

“Als centralist in de meldkamer ben je een spin in het web van de ambulancezorg. Je regelt eigenlijk alles wat met ambulancevervoer en acute hulpverlening te maken heeft. Een deel bestaat uit gepland vervoer wat zonder spoed gereden wordt. Het spoedvervoer komt daar steeds ad hoc tussendoor. Dat wordt dan bijvoorbeeld aangemeld via een huisarts of ziekenhuis óf via alarmnummer 112. Daarbij indiceer je met welke urgentie een ambulance moet komen of geef je advies. Je bent dus ook de hele dag bezig je planning aan te passen en zorgt daarnaast voor een goede spreiding en paraatheid van de ambulances, want bij acute spoed moet de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse kunnen zijn.”

Een dag in het leven van Anda als Centralist Meldkamer

“Op een meldkamer ambulance is geen dag hetzelfde. Sterker nog, het kan van heel rustig naar opeens ontzettend druk zijn. Soms op meerdere plekken tegelijk of een heftig incident waar van alles omheen moet gebeuren, zoals het sturen van een traumahelikopter en het alarmeren van belangrijke functionarissen in het geval van een ramp. Daarnaast gaat het gewone werkproces dan ook nog door. Je schakelt de hele dag door tussen alles en iedereen.

De 112 meldingen zijn altijd anders, geen mens is hetzelfde en mensen bellen natuurlijk vaak in grote paniek. Het is dan de kunst om met de juiste vragen zo snel mogelijk zoveel mogelijk informatie te verkrijgen om je hulpverlening goed op te starten. Je doet je werk dus vooral met je oren en je stem. Om een goed beeld te vormen, ben je afhankelijk van je melder en dat valt lang niet altijd mee. Gelukkig hebben we op de meldkamer ambulancezorg wel steeds meer hulpmiddelen ter beschikking om bijvoorbeeld de locatie te kunnen vinden van melders en ook het triagesysteem helpt. Triage is het beoordelen van slachtoffers en het indelen naar de ernst van de verwondingen of het ziektebeeld.

Het blijft echt heel bijzonder dat je in de meest cruciale momenten in het leven van mensen écht iets kunt toevoegen door te zorgen dat er zo snel mogelijk hulp ter plaatse is, maar ook vooral door aan de telefoon te blijven. Je bent dan echt een levenslijn voor die mensen.”

Werken in meerdere meldkamers via TMI

“Na ruim 15 jaar als centralist op één meldkamer werk ik nu al bijna drie jaar in verschillende detacheringen. In eerste instantie natuurlijk vreselijk spannend, maar ik vind het ook ontzettend leuk. Het maakt je veel flexibeler in je werk en overal pik je weer nieuwe dingen op. Ook de regionale verschillen maken het leuk. In Amsterdam is er een hele andere dynamiek dan bijvoorbeeld op de Veluwe. Binnen de meldkamer ambulancezorg verandert er doorgaans veel. Samenvoeging van meldkamers en de ontwikkeling van zorgcentrales zorgen weer voor nieuwe uitdagingen. Ik weet niet of dat altijd goede ontwikkelingen zijn, maar er valt nog veel te winnen binnen deze wereld.”

Solliciteer direct

Kom in contact met TMI om alle mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op

Mail ons

info@tmi.nl

Bel ons

020 717 35 27

Bezoek ons

Sierplein 75
Postbus 90137
1065 LN Amsterdam

Bekijk de route
Bekijk de parkeergelegenheid

Postadres

Postbus 90137
1006 BC Amsterdam

TMI maakt gebruik van tracking-cookies. Hiermee worden anonieme gegevens over uw bezoek opgeslagen om de website en uw ervaring te verbeteren.